Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0015182   Aplicació de l'educació visual i plàstica a l'aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil-Primària
  
   1/9/2023 - 25/9/2023 (30 hores) de 1:00h a 23:59h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   01SD Aplicació de l'educació visual i plàstica a l'aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/09/2023
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   L’objectiu principal del curs consisteix a dotar als i les participants del curs d’estratègies, recursos i coneixements per tal d’afavorir la planificació i aplicació de l’expressió visual i plàstica dins l’aula des d’un enfocament artístic i globalitzat.
En primer lloc, s’explica la importància del procés creador i es presenten diferents tècniques per afavorir l’ampliació de propostes artístiques innovadores i diferents de les conegudes. En aquest procés creador també es parla sobre els estereotips tan presents a les obres artístiques, com també de les possibles estratègies per evitar-los.
En segon lloc, es fa una aproximació a diferents propostes metodològiques per treballar l’art a les institucions escolars, les quals seran ampliades amb les activitats plantejades. A més, s’ofereixen els components definits per Gardner, els quals s’han de tenir en consideració per realitzar una planificació des d’una perspectiva artística.
Finalment, i després de reflexionar sobre les diferents metodologies, de com planificar, del procés creador i de les tècniques que es poden realitzar acabem el curs amb recursos, activitats i maneres d’actuar per tal d’entendre que l’art ha d’estar present al dia a dia de l’escola i en interacció amb altres eixos i àrees del desenvolupament afavorint una visió globalitzada.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   1. Revisar la planificació, el procés i l’avaluació de les pràctiques artístiques per
afavorir la seva aplicació a l’aula.
2. Conèixer diferents propostes de materials per realitzar activitats artístiques a partir de l’experiència pròpia i de les altres persones.
3. Proporcionar propostes, estratègies i experiències que afavoreixin la valoració i
l’avaluació del procés creatiu evitant els estereotips i la repetició de models.
4. Valorar l’expressió visual i plàstica com a eina transversal i d’interacció amb altres eixos i àrees del desenvolupament per assolir les competències establertes al currículum.
5. Oferir recursos d’interès artístics per dotar el personal docent d’eines i de materials útils per utilitzar al seu dia a dia afavorint i motivant la seva formació permanent.
  
Continguts   Mòdul 1. El llenguatge visual i plàstic i el seu procediment
El primer mòdul se centra en la importància del procés creatiu a partir de
l’aportació de diferents materials per plantejar activitats motivadores i
innovadores. També es replanteja la funció del personal docent com a acompanyant
emocional i facilitador d’espais i recursos, qui observa i valora les possibilitats
artístiques de cadascú afavorint una imatge positiva d’un mateix o mateixa i de les altres persones, evitant els estereotips i la repetició de models d’actuació.
1. Introducció
2. El procés creatiu
2.1. Fases del procés creatiu
2.2. Falsos mites de la creativitat
2.3. Set principis clau
3. Propostes de procediment segons el material
3.1. Tècniques seques
3.2. Tècniques grasses i aquoses
3.3. Tècniques mixtes
3.4. Tècniques de modelatge
4. Estereotips i estratègies per evitar-los
5. Conclusions

Mòdul 2. Pràctiques artístiques del llenguatge visual i plàstic
El segon mòdul consisteix en la planificació que es porta a terme en qualsevol
proposta d’activitat. No obstant això, es vol oferir uns ítems i continguts a tenir en
consideració en la planificació de les activitats plàstiques per saber com
realitzar-les i avaluar-les des d’una mirada artística. També s’esmenten diferents
propostes metodològiques per treballar l’art des de diferents perspectives.
1.Introducció
2.Propostes metodològiques
3. Activitats artístiques:
3.1 Planificació
3.2 Procés i propostes d’activitats segons els materials
3.3 Avaluació
4. Conclusions

Mòdul 3. Una nova mirada: l’art a l’escola
El tercer mòdul ens permet aplicar tots els coneixements dels mòduls anteriors
per tal d'aplicar les pràctiques artístiques a l'aula. La finalitat principal consisteix
a oferir diversitat d'activitats relacionades amb altres disciplines per entendre que l'art
pot estar present al dia a dia a l'aula i amb el propòsit que aquesta reflexió
continuï evolucionant cap a un context d'escola globalitzat.
1. Introducció
2. Propostes d’activitats
2.1. Art i música
2.2. Art i matemàtiques
2.3. Art i llenguatge
2.4. Art i societat
2.5. Art i entorn
3. Recomanació de llibres d’interès artístic
3.1. Tècniques artístiques
3.2. Projectes d’art i tipus d’art
3.3. Art i creativitat
3.4. Artistes i quadres
4. Conclusions
  
Formador/a   Lorena Aguilera López
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

Les tasques d’avaluació de cada mòdul són les següents:
MÒDUL 1
Activitat 1. Procés o resultat? (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR. Aquesta activitat vol afavorir la creació d’un espai de debat per posar en comú les diferents opinions envers la importància no només dels resultats, sinó també del procés creador.
Activitat 2. Quina tècnica artística tries? (tasca)
ACTIVITAT PRÀCTICA INDIVIDUAL D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Aquesta
activitat pretén treballar les tècniques plàstiques esmentades al mòdul, a partir d’una
aplicació practica a l’aula. A més, com es fa èmfasi a la importància del procés creador,
el qual ha estat treballat a l’activitat anterior, serà molt més enriquidor, ja que poden
ampliar les seves reflexions inicials i aplicar-les a una situació real.
Activitat 3. Comparteix la tècnica artística (fòrum)
COMPARTIR. Un cop feta i avaluada l’activitat 2, els i les participants del curs podran compartir la seva activitat amb els companys i les companyes per tal d’enriquir la pràctica.
Activitat 4. Estratègies per evitar estereotips (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR. Aquesta activitat permet posar en comú les experiències personals amb relació a l’observació d’estereotips al mateix temps que s’amplien les
estratègies d’actuació en situacions específiques tot valorant la seva eficàcia.

MÒDUL 2
Activitat 1. Propostes metodològiques (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR. Aquesta activitat permet fer una primera aproximació als diferents tipus de metodologies emprades a l’aula per treballar l’expressió plàstica. A
més de partir de l’experiència pròpia, també es comparteixen nous projectes i s’incentiva la recerca de noves iniciatives per ser compartides amb els altres i continuar ampliant els coneixements.
Activitat 2. Planifica una proposta artística (tasca)
ACTIVITAT PRÀCTICA INDIVIDUAL D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. A partir de l’anterior activitat on han compartit i descobert noves metodologies poden escollir aquella que han considerat interessant per realitzar una proposta d’expressió plàstica,
on aplicar els coneixements assolits. A més, es vol posar en funcionament la part teòrica sobre els components de Gardner en situacions reals del procés d’ensenyament i aprenentatge artístic.
Activitat 3. Comparteix la planificació d’una proposta artística (fòrum)
COMPARTIR.Un cop feta i avaluada l’activitat 2, els i les participants del curs podran compartir la seva activitat amb els companys i les companyes per tal d’enriquir la pràctica.
MÒDUL 3:
Activitat 1. L’art a l’escola (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR. En aquesta activitat es vol resoldre algunes preguntes que permetran obrir la ment a noves propostes d’activitats amb un enfocament més
globalitzat i d’interacció amb altres disciplines.
Activitat 2. Programació de tècniques artístiques (tasca)
ACTIVITAT PRÀCTICA INDIVIDUAL D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Aquesta activitat pretén posar en pràctica tots els coneixements assolits al llarg del curs donant una especial importància a la necessitat de treballar l’art des d’una perspectiva global i no individualitzada.
Activitat 3. Comparteix la programació (fòrum)
COMPARTIR. Un cop feta i avaluada l’activitat 2, els i les participants del curs podran compartir la seva activitat amb els companys i les companyes per tal d’enriquir la pràctica.
Activitat 4. Comparteix art (fòrum)
COMPARTIR. Es pretén realitzar una recopilació de materials i recursos de gran utilitat per a la pràctica docent.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 14/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).